d-dag, para-troepen sant-mere-eglise

  • Thijs eijsbouts

    He hallo allen die dit lezen,

    ben een militair en zit nu sinds 3 jaar binnen defensie. Ben nu bezig met de opleiding voor onder-officier op de koninklijke militaire school te weert.

    Tijdens deze opleiding moet ik met een syndicaat een presentatie houden over de para-troepen die geland zijn tijdens de 2de wereld-oorlog in sant-mere-eglise (of andere gebieden), wil graag heel zoveel mogelijk informatie over om deze presentatie zo goed en uitgebreid mogelijk te kunnen geven.

    Wie oo Wie wil mij daar bij helpen alle info in welkom, je kunt het me mailen, je zou mij en mijn syndicaat daar zeer bij helpen.

    Voor diegene die mij echt willen helpen en informatie opsturen alvast vriendelijk bedankt!!!

    In afwachting van informatie teken ik,

    Thijs Eijsbouts

  • Peter

    hier een link naar een site ik weet niet of het helemaal goed is maar misschien heb je er wat aan. Waarschijnlijk was het het 82 airborne division die Saint mere eglise innam maar het kan ook de 101ste zijn geweest. Maar ja kijk maar ff op deze link http://www.normandyallies.org/82hist.htm

    Peter

    http://members.home.nl/bandofbrothers

  • frank

    Thijs, het was de 82ste die st.mere eglise innam en die ook bij de brug over de meredet stand hield tegen de duitsers, de toevoer weg die naar eglise leidde.

    er is daar enorm zwaar gevochten totdat de 82ste ontzet werden door de troepen die uit zee op utah waren geland zonder al te veel tegenstand, daarvoor had de 101ste para al de uitvalswegen van het strand gezuiverd.

    ik heb het waargebeurde boek “de nacht voor de langste dag” die verteld over de landingen van de para's voor de landingen uit zee!

    ps door de verspreide droppingen liepen zowel de 82ste en de 101ste door elkaar heen.

    wil je meer weten kun je me mailen.

    gr frank

  • Jaap

    Hallo Thijs,

    Het toeval treft dat ik je artikel lees via google.

    Nu moet ik zelf ook een presentatie geven oner St Mere glise, Heb jij eventueel nog wat informatie voor me?

    Mvg Jaap Arts

    Sgt Painf

  • Dick van Reenen

    Na de invasie op 6 juni 1944 te Normandië, rukten de geallieerde legers op en bevrijdde België en Zuid-Nederland. Geallieerde bevelhebbers bedachte een strategie om de nog bezette Noord-Nederlandse provincies te bevrijden en de Nazi’s vóór eind 1944 tot capitulatie te dwingen. Voor dat doel werd op 17 september 1944 de grootste luchtlandingsoperatie “Market Garden” ingezet, die later meer bekendheid kreeg als “de slag om Arnhem”

    Ter ondersteuning van de geallieerde luchtlanding-stroepen, gelaste de Nederlandse regering in ballingschap vanuit Londen, het treinverkeer in geheel Nederland stilte leggen om daarmee de krijgshandelingen van de Duitsers bij deze operatie afbreuk te doen en te traineren. Ondanks de inzet van deze grootste verzetactie, liep deze operatie op 25 september 1944 voor de geallieerden op een dramatisch bloedbad uit, waarbij 70% van de manschappen en materieel verloren ging. Door deze grootste geallieerde nederlaag uit de Tweede Wereldoorlog, werd de operatie Market Garden afgelast en werd aan de bevrijdding van Noord-Nederland geen prioriteit meer gegeven.

    Dick van Reenen, voorzitter stichting 3Hoek

    www.stichting3hoek.nl

  • helmut

    In Saint-Mère-Eglise landen troepen van de 82e luchtlandingdivisie in en rond de stad.

    Er vallen veel slachtoffers.

    Eén van de soldaten,John Steele, land met zijn parachute op de kerktoren.

    Hij ziet de dodelijke strijd gebeuren, terwijl zijn parachute op scheuren staat.

    Nu hangt er een pop aan de kerktoren, als herinnering aan John Steele.

    Soldaat Jonh E. Fitzgerald herinnert zich nog altijd het aantreffen van

    een dode soldaat van de 82e luchtlandingsdivisie die in zijn eentje een Duits schutterputje overpakte

    en het veranderde in zijn privé-Alamo.

    Rond het putje lagen de lijken van negen Duitse soldaten.

    Het lichaam het dichtst bij het putje lag op maar een meter,

    een hand granaat in zijn vuist geklemd.

    Verminkte vormen lagen waar ze gevallen waren,

    getuigen van de felheid van het gevecht.

    De Amerikaanse soldaat had in zijn eentje gestreden en,

    zoals zo velen die nacht, was hij in zijn eentje omgekomen.